Bindvävsträning ger smidighet

Bindvävsträning ger smidighet, balans och styrka.

Gå direkt till kurserna här. Bindvävsträningen bygger på terapeut och yogainstruktör Jonathan Monks fantastiska sätt att hjälpa kroppen att hitta sin naturliga balans med hjälp av rörelser som bejakar Fascia och Bindväv, inte stirrar sig blind på muskler. Han skapade YogaMonks som ligger till grund för den här träningsformen, där det inte är musklerna som ska hålla skelettet på plats. Och inte heller är det muskler om ska hjälpa kroppen att hitta den optimala positionen. Det är bindväven. Jag vill också sända ett tack till Mithila Kara som är min tränare. Hon har fortsatt bygga upp yogaformen och framför allt myntat begreppet Daily Does It, se mer om hennes program på YogaMonks.se

Balansens bästa verktyg

Bindväven är ett av kroppens bästa verktyg, speciellt när det kommer till balans och rörelse. Tänk dig att du har en helhet från fotsula till ögonbryn, det är den yttre rygglinjen som har ansvar att hålla emot så att du inte faller framåt. Det är också den som kroppen till exempel kan använda sig av för att dra åt i ländryggen om så krävs för att motverka ett framåttippat bäcken. Det var ett exempel, alla är unika och det krävs att vi ser till helheten och ställer oss frågan “Hur tänkte kroppen här?”, vilka spänningar har den skapat och varför? Vilka spänningar behöver den hjälp med att befria sig från.

Hur tänkte kroppen här?

din egen fråga
På Bindvävskliniken kan du välja i vilken form du vill träna din Bindväv:
  • Fascia i Rörelse YogaMonks kurser. Där du bland annat kan välja YogaMonks Fundamentals, en introduktionskurs med ledare Ann-Charlotte eller mig, Magdalena. Läs mer om kurserna här.
  • Rehabilitering Fascia i Rörelse. Där vi i samband med behandlingar också bokar rörelsepass och ser över vilka spänningar som finns och vilka övningar som din kropp behöver för optimal balans.

Move as one unit

Jonathan Monks
Rehabilitering Fascia i Rörelse

I samband med behandling får du egna redskap att underhålla det som vi tillsammans har balanserat under behandling. Du lär känna din kropp och får mer förståelse varför eventuella snedställningar i din kropp har kommit till och hur du ska jobba för att återfå optimal balans. En positiv effekt av balans i relation till gravitation är att vi till exempel inte tappar energi i steget utan låter kroppen jobba i linje med precis de muskler som från början är skapade för ditt gångsteg.

Den här rehabiliteringen grundar sig på YogaMonks metoder där vi rör hela kroppen som en enhet. Vi låter alltså bindväven ta kommandot och rör oss utan specifika muskelkontraktioner. På så sätt jobbar vi med en mjuk kropp inifrån och ut, med balans, smidighet och styrka. Kroppshållning och förhållanden mellan ryggkotorna i ryggraden samt mellan lederna förbättras tack vare den här träningen. Det är stärkande träning för din kropp.

Ingenting handlar om att forcera, pressa eller manipulera, vi arbetar istället med mjuka och enkla men väldigt effektiva rörelser, så kan vi nå fram till balans och smidighet.

YogaMonks Fundamentals

Välkommen att boka in dig på en kurs! Här rör vi kroppen som en enhet enligt YogaMonks metoder. Utan isolerade muskelkontraktioner och ändå i ett dynamiskt rörelsmönster. De tre ledorden är att lyssna på kroppen, känna in hur den mår och tillåta rörelsen. Vi rör oss i ett flöde där hela kroppen är med. Listen, feel, allow!

träna din bindväv

Listen Feel Allow

Bindvävsträning ger balans, smidighet och styrka.