Fascia i Rörelse YogaMonks – Bindvävskliniken i Göteborg

Fascia i Rörelse har sina grunder i YogaMonks, där vi utan att spänna oss rör oss som en enhet.

Rör dig som en enhet

YogaMonks kurser och klasser

När vi yogar enligt YogaMonks metoder så får hela kroppen röra sig som en enhet. Det görs tack vare vår fascia/bindväv och att vi i rörelserna undgår att spänna musklerna. Varje gång vi spänner musklerna så spänns också bindväven, den får i vanliga fall ingen möjlighet att sträcka ut i sin fulla kapacitet… därför är det lite speciellt med den här yogaformen. Därför att du rör dig med mjuk kropp, utan att spänna musklerna och dessutom bortanför din vanliga komfortzon.

Dynamiska rörelser i ett flöde, utan muskelkontraktioner… är det ens möjligt?

– Jodå, när du väckt bindväven, och sett till att den får glida som det är tänkt, då funkar det!

TWICE A MONTH with Mithila
  • PRACTICE 15 MINUTES PER DAY by yourself choosing between movement, breath and/or sitting meditation
  • USE THE ONLINE VIDEO SUPPORT to prepare for the live online sessions with your YM Professional
  • USE THE ONLINE VIDEO SUPPORT to practice by yourself between your sessions with your YM Professional
  • ENJOY our ENERGY, MOTIVATION, INSPIRATION AND LOVING SUPPORT as you start, and sustain your journey towards daily consistent spiritual practice and growth.

April to December 2024.

All details and booking information on the YM webpage via this link.

Kurser YogaMonks Fundamentals

Fundamentals kallar vi grundkursen i Yoga Monks. Ann-Charlotte Frick har återkommande 4-veckors kurser som hon genomför i Bindvävsklinikens yogasal.

När du väl har gått en kurs med Ann-Charlotte så har hon också återkommande onlinekurser. Vid intresse maila Ann-Charlotte på yoga@stillasinnet.se för mera information samt startdatum och priser.

• Introduktion till YogaMonks sätt att röra sig
  • 4 veckors kurser i YogaMonks Fundamentals
  • 4 veckors kurser i Uppföljande YogaMonks
  • Ledda av Ann-Charlotte Frick
Fascia i Rörelse är träning av din bindväv

Den här träningsformen ger resultat av en mer balanserad och smidig kropp, samt en känsla av välbefinnande! Du lär känna din kropp på ett nytt sätt. Den har potential!!

Du kan vara smidig från början eller inte alls, du kan vara muskelbyggare eller ha lång tids stillhet bakom dig! Oavsett bakgrund så får du lära dig att röra dig på ett helt nytt sätt. Ett hälsofrämjande sätt.

Rehabilitering Fascia i Rörelse

För dig som vill ha rehabilitering. Bindvävsklinikens principer går lite bortanför den vanliga träningsformen, vi fokuserar inte bara på att kondition och blodomlopp ska ge dig hälsa. Själva rörligheten ger hälsa eftersom vi också sätter igång vätskeflödet i bindväven. Det är därför som YogaMonks sätt att röra sig fungerar både som rehabilitering i anslutning till behandlingar men också för att släppa behandlingarna helt och fortsätta att med egna verktyg underhålla hälsa och balans i kroppen. Mer information hittar du här.

Träning för lymfan

För dig som vill få igång lymfflödet. När bindväven klibbat ihop så tappar vi så mycket energi, det är jobbigt för kroppen att få bort slagg, det är jobbigt för kroppen att via hjärtat pumpa på så att lymfan ska fungera i igenslaggade eller överansträngda banor.

Är ni med!! Hjärtat är superviktigt, det ska likaså tränas men rörligheten så att vi öppnar upp vägar får vi inte glömma av. Följdaktligen är det därför som det för många är ansträngande att träna, det känns precis som att man backar bandet och kroppen mår sämre efter träning… känns det igen? Denna känslan hänger ofta ihop med kroniska diagnoser, det är därför vi emellanåt behöver börja om med mjuk rörlighet innan vi kan fortsätta pumpa musklerna.

För dig vanligtvis går på gym

För dig som mår superbra med att träna musklerna så är det här följdaktligen en passande alternativ träningsform, din bindväv har ju fått jobba mycket för att hänga med i muskelpumpningarna. Om överansträngningar sker så kommer förtätning av fascia som en naturlig följd… Med Fascia i Rörelse så kan du både ha och äta kakan. Det vill säga, både träna muskler på gym och ”stretcha” din bindväv hos Bindvävskliniken. Välkommen att prova!

För dig som efter covid har problem med lungor och andning

En specialkurs som innehåller både behandlingar och Fascia i Rörelse, där vi fokuserar på lungorna. Mer information om PostCovid Återhämtning här.

Specialkurs: Post Covid Återhämtning
  • Individuell behandling samt gemensam rörelseträning i grupp.
  • Andning samt allmän kunskap om din kropp och din bindväv.
  • Magdalena Hellman har utformat och kommer leda kursen, YogaMonks professional teacher, Fascia terapeut & grundare av Fascia i Rörelse.
  • Anmälan till info@bindvavskliniken.se. Kursstart meddelas när vi är 8 anmälda, startdatum tillkännages samtidigt. Betalning av kurs sker till kursinstruktören på plats.

Har du haft Covid eller annat sjukdomstillstånd och känner att din kropp behöver hjälp med att komma igång igen är du välkommen att boka din plats. Mer information om kursen Post Covid Återhämtning här.

Vill du boka en separat Bindvävs/Fasciabehandling så bokar Du den här.