Vad vi kan hjälpa till med

Vad vi kan hjälpa till med!

Fascia- Bindvävsbehandling hjälper konstaterat bland annat mot huvudvärk, ömmande muskler, leder, frozen shoulder, hälsporre, svullna ben och mycket mer.

Höj ditt välmående och hjälp Din kropp att skapa balans och optimera sina möjligheter att läka sig själv.

När saker händer med kroppen, ett fall eller annan utifrånpåverkan, så sprids ett tryck i kroppen som den ska hantera. Kan inte kroppen klara av att neutralisera det trycket själv så stannar det kvar. Spänningar skapas med tiden och drar in kroppen i ett ”hanteringsprogram” där den vidtar olika åtgärder som den måste göra utifrån den nya situationen. Vibrationerna från maskinen Fasciavibes kan släppa på tryck, frigöra spänningar och tillsammans med Osteopatisk terapi hjälpa kroppen.

Uttorkning i Fascian skapar obalanser i kroppen
  • Hälsporre eller plantar fasciit.
    • Om bindväv från fotsula och uppåt vaden torkar ut så tappar bindväven sin rörelse i området. Symptom är smärta.
    • Får du hålfotsinlägg så minskar smärtan eftersom mindre rörelse krävs. Hälen utmanas mindre och behöver inte utföra samma rörelse. Istället skapas fler spänningar eftersom det ger fler obalanser i kroppen då insidan respektive utsidan av benen får olika förutsättningar. Smärtan åtgärdad, men fler besvär väntar istället då bindväven manipulerats.
    • Vad som är vad: Plantar fasciit är inflammation i hälen och hälsenan. Det kan i längden leda till att bindväven tappat sin position under foten, det har skapats ett utrymme och kroppen åtgärdar det genom att skapa en förbening under foten som skapar smärta.
    • Kirurgiska ingrepp försvårar för bindväven att återfå sin rörlighet.
  • Frozen shoulder eller tennisarmbåge.
    • Ett besvär som kan ha kommit till under tid eller hastigt, bindväven har klibbat ihop och tappat sin rörlighet. Men axeln sträcker sig långt ned mot bröstkorg och höftkam, därför söker vi spänningar utanför axelpartiet. En enkel metafor är: Tänk dig en lyftkran som inte är förankrad ordentligt i marken, hur hade den klarat av ett lyft på 20 ton? Samma princip gäller vår förmåga att lyfta och bära längst ut i handen.
Huvudvärk och Migrän
  • Har du huvudvärk eller migrän
    • Vi är alla unika och hur just våra kroppar har satt ihop spänningarna beror på oändliga faktorer. Men vi söker spänningar och släpper på dem. I vissa fall kan huvudvärken släppa när vi jobbar med fötterna, troligtvis för att vi med vibrationerna frigjort spänningar som dragit sig ända på i huvudet men också i samband med armar och bröstkorg. Det är därför vi jobbar helhet, där det finns tryck och spänningar, där släpper vi. Se gärna videon, där kund berättar hur vi kom i ordning med hennes migrän som varat i över 25 år.
Obalans i höften

Har du till exempel Scolios som uppenbarat sig med åren så att du fått en snedhet i ryggen? Ofta så hänger det ihop med en obalans i höften, och kroppen har varit finurlig när den med en långsam kurva har återställt balansen. Där det finns en obalans så finns det bindväv som drar åt något håll, ibland med smärta, ibland utan. Kunder har fått mindre smärta efter behandlingar och om du tänker att Scoliosen drar till spänningarna allteftersom åren går, så har du en möjlighet att mota just den framfarten. Behandling tillsammans med rehabilitering Fascia i Rörelse gynnar en mer hälsosam och rakare ryggrad.

Höj ditt allmänna välmående
  • Var alert.
    • När vi har bra flöde i bindväven så fungerar också kommunikationen mellan hjärna, ryggmärg och alla våra organ. Med blockeringar kommer stagnation, uttorkning, inflammation, celluliter, förhårdnader eller annat. Vill påpeka att kroppen är fenomenal på att hitta omvägar, den accepterar till en viss gräns, men plötsligt så tar det stopp och vi börjar känna smärta. Här kan du ”mota Olle i grind”. Bindväven är som kroppens infrastruktur, det måste finnas ett bra flöde där så att all kommunikation kan fungera.
  • Förebygg stagnation och svullenhet.
    • Vad hjälper vätskedrivande när vi behöver flöde? Bindvävsklinikens inställning till den här frågan är att istället få igång flödet av den extracellulära vätskan så att den kan göra sitt jobb och forsla bort slaggen. Mindre vätska ger mer slagg och mer inflammation. När inflammationen har blivit kronisk så är det ännu svårare. Blir du ordinerad vätskedrivande, se igenom möjligheter att få igång vätskan med hjälp av enkel rörelse, vätskan ska inte bort, den ska komma igång. Mer om rehabilitering Fascia i Rörelse kan du läsa här.
  • Optimera ditt immunförsvar
    • Fascia- Bindvävsbehandling sätter också igång din lymfa. Läs mer om Lymfmassage.
Få igång vätskan mellan muskler

Eftersom bindväven också är ansvarig för att producera hyaluronsyra så finns det fler fördelar än vi än så länge känner till.

• Förbättra din idrottsprestation.
    • Tack vare ett pilotprojekt med en simmare har vi märkt att hyaluronsyran, som har ett stort ansvar i glideffekt mellan muskler, förbättrade simtiderna med 14 procent. Förbättring började synas i tiderna efter cirka 5 behandlingar.
  • Rörelse i Bindväven.
    • Har du varit sjuk och haft inflammationer i kroppen, varit sängliggande så att kroppen har fått torka ut, då är dessa vibrationer också till gagn för dig. I dessa situationer så kan du också skapa rörelse i kroppen, ingen muskelträning. Tänk hur hunden eller katten sträcker på sig varje morgon, det är egentligen den typen av rörelse som är viktig. Den här utsträckningen gör att den ytliga bindväven släpper taget mot den ihopklistring med underliggande bindväv som skett under natten. Då kommer flödet igång igen.
Bindväven omsluter hela kroppen

Oavsett om du mår bra eller har ont någonstans så är vårt främsta mål här på Bindvävskliniken att öka flödet, släppa på Dina spänningar och höja Ditt välmående!

VÄLKOMMEN önskar Karolina & Magdalena!