Bindvävsmassage på BIndvävskliniken

Bindvävsmassage som går djupt, det vill säga Fasciabehandling, har betydelse för hela kroppens läkning, balans, rörelse och relationen med både skelett och organ. Och de ytliga lagren, som finns direkt under huden, påverkar bland annat lymfan och förmågan att föra ut slaggprodukter. Med Fasciabehandling så når vi både djupt och ytligt.

Vad är Bindvävsmassage?

Bindvävsmassage ökar blodgenomströmningen, frisätter slaggprodukter och sänker nervspänningarna i kroppen. Musklerna kan slappna av, lindra muskelvärk, ledvärk och svullnader. Fasciabehandling innefattar det som jag nämnt och har dessutom följande fördelar: Den ökar flödet av vätska på en djupare nivå som påverkar kroppshållning och samstämmigheten mellan muskler och skelett. Den påverkar också organen; spänningar som ställer till det för organen kan vi också släppa på för att förenkla deras funktioner.

Fasciabehandlingen släpper på muskulära spänningar och vi släpper på bindvävshinnorna som har stor påverkan inom följande områden:

• Kroppshållning
  • Muskelvärk
  • Nervsmärta
  • Lymfan
  • Huvudvärk
  • Hjärndimma

Huvudvärk som kommer sig av spänningar i axlar kan avhjälpas men också huvudvärk som kommer sig av spänningar långt nerifrån fötterna, samt huvudvärk som kommer sig av att utflödet av slagg stagnerat. Även hjärnkontoret har ett utrensningssystem, det glymfatiska systemet. Där kan vi också hjälpa till. Mot hjärndimma till exempel.

Finns Bindvävsmassage på Bindvävskliniken?

Som beskrivet ovan så behandlar vi Bindväven. Vi kallar massagen för Fasciabehandling eftersom vår behandling skiljer sig genom att vi går både ytligt och djupt. Syftet med våra behandlingar är att hjälpa kroppen få igång flödet i bindväven, samt att hjälpa kroppen komma närmare sin mittlinje. Efter att kroppen har fått igång flödet så kan den hjälpa sig själv på obeskrivligt många sätt och inom så många olika områden.

Vad kan Fasciabehandlingen hjälpa dig med?

Det beror på var du har ont. Säger du lungor så fokuserar vi på lungorna och lungornas fysiska villkor, vad har de för möjlighet att expandera? Jobbar de emot bröstkorgens ”spännband”? Finns det dragningar från höften som påverkar och känns det jobbigt att andas?

Vi tar också hänsyn till meridianerna som finns inom akupunkturen och behandlar berörda områden om så krävs. Om du till exempel har besvär med lungorna så är det vanligt att andra områden inom lungmeridianens gebit också har påverkats. Att till exempel ha domningar i fingertopparna är inte ovanligt, då hjälper vi till där också. Det innebär ju att vi hjälper lungorna från två håll. Vad som är hönan och vad som är ägget behöver vi inte bry oss så mycket om. Huvudsaken är att det hjälper dina lungor.

Hur jobbar vi på Bindvävskliniken?

Vi jobbar med vibrationer, se nedan film, samt med myofasciella drag, tryckavlastning med händerna, med osteopati, med rörelse under behandling. Allt i samklang med meridianer som, för övrigt till minst 70 %, är samstämmiga med bindvävshinnorna. Vi hjälper också nerverna att få bättre förutsättningar dels via ryggkotorna som kan släppa på spänningar när de börjar kommunicera bättre med varandra. Dels genom att släppa på spänningar och öka flöden i muskelområden där nerverna ska ha fri lejd och inte bli inklämda. Det går inte att berätta mer än så, varje kund är unik och varje kropp behöver sin form av behandling. Den röda tråden är att vi hjälper kroppen att hjälpa sig själv!

Vi hjälper kroppen att hjälpa sig själv!

Gör bindvävsmassage ont?

Nej, på Bindvävskliniken så har vi Bindvävsmassage som kan gå djupt utan att göra ont. Men visst kan det kännas bra och göra ”gottont” när vi jobbar med vibrationerna på en specifik punkt eller muskel. Men då har kunden själv valt att just den där spänningen längst in ska vi släppa på. Vilket ger resultat också.

Värt att notera: Om Bindvävsmassage gör ont så är det beroende på vilken terapeut du väljer. Det finns andra jätteduktiga terapeuter som når djupt tack vare till exempel myofasciella manuella drag. Även detta kan kategoriseras som Bindvävsmassage som går djupt. Väljer du Bindvävsmassage hos någon terapeut som fokuserar på den ytliga bindväven och jobbar med en sked, hårda nypor eller spatel så kan det göra obeskrivligt ont. Även koppning kan göra ont, men som sagt varje terapeut har sitt eget grepp och det är viktigaste är att du som kund känner dig trygg.

Varför är bindvävsmassage och Fasciabehandling bra?

Bindvävsmassage och Fasciabehandling påverkar kroppens nervbanor och släpper på spänningar i hela kroppen. De är djupgående, kraftfulla behandlingar, som inte gör ont men har långvarig effekt. Fysisk och psykisk stress kan öka spänningsgraden i kroppen med förtätad bindväv som följd. När spänningsgraden har ökat så kan du få en känsla av att ”din kostym är för trång.” Inte ovanligt.

Vad är skillnaden mellan Bindvävsmassage och Fasciabehandling?

Kort sagt så är bindvävsmassagen känd för att nå den ytliga bindväven medan Fasciabehandlingen behandlar både ytligt och längre in. Bägge behandlingar ger förbättrad blodtillförsel och cirkulation som gör det lättare för kroppen att föra ut slaggprodukter, men också att syresätta kroppens olika organ.