Fascia är din resurs, vi hjälper dig med smidighet, rörelse och balans

Fascia är din resurs, tänk att du har ett helt landskap av styrka inom dig. En styrka som du inte riktigt har lärt dig hantera, men som finns där till ditt förfogande. En oupptäckt resurs som kan ge dig smidighet, balans och styrka. Den kan också ge dig bättre flöde i ditt lymfsystem och den kan ge dig en känsla av lätthet i kroppen.

Om du googlar Fascia så får du veta att den finns överallt i hela din kropp, att den omfattar varenda cell i ett nätverk utan början och utan slut. Att den är avgörande för din rörelse och för ditt lymfsystem och immunförsvar. Men hur ska jag använda mig av min resurs? Kanske du frågar… Det tänkte jag prata lite om i den här bloggen.

Det finns inget stopp på vad din Fascia kan ge dig

Vi på Bindvävskliniken får dagligen kunder som berättar om sina upplevelser efter behandlingarna. De kanske kom för sina besvär i axlar och rygg, men matsmältningen har blivit bättre, sömnen har blivit bättre, tinnitusen och migränen. You name it. Det finns liksom inget stopp på vad din Fascia kan ge dig. Fascia är din resurs och vi på Bindvävskliniken hjälper dig med att frigöra spänningar och öka flödet i din kropp, men det finns lite fler tips som kommer här:

1. Bryt ditt muskelmönster – Låt din fascia vara mjuk

Först så kan du få en förståelse för att mjukhet är nyckelordet för att fascian ska bli effektiv i dina rörelser. När musklerna drar ihop sig så måste fascian anpassa sig. Där kan du bryta ett mönster. Tänk istället frihet, forcera ingenting, rör dig med lätthet, studsa i steget, rör dig fritt och börja dansa. Undvik repetitiva rörelsemönster där samma muskler alltid får visa sin dominans på bekostnad av sin muskelpartner som befinner sig nästgårds, på andra sidan bindvävshinnan. Du kan också dra ner på ren och skär muskelträning och ge din kropp lite nyare rörelsemönster istället.

2. Tillåt lymfvätskan att flöda – den bor i Fascian

Förståelse för att vätskan som finns i bindväven är av största vikt. Den är också en del av ditt lymfsystem och behöver komma fram för att ditt immunförsvar ska fungera optimalt. När den stagnerar så upplever du svullenhet i din kropp. Även här vill kroppen ha frihet i sina rörelser, inga muskelkontraktioner, tillåt istället rörelse som beskrivet ovan. Alternativt boka en personlig träning av Fascia i Rörelse på Bindvävskliniken. Drick gärna rumstempererat, eller ännu hellre varmt vatten, där kroppen inte behöver lägga energi på att värma upp den för att den ska bli tillgänglig i bindväven.

3. Var din egen guide – lyssna på din egen kropp

Det främsta tipset är att vara sin egen guide och att själv ta ansvar för sin hälsa. Lyssna på kroppen och känna efter, känns det här rätt eller inte. Lymfmassage hjälper vätskan att cirkulera. Sök på Lymfmassage och hitta egenvård eller någon Lymfterapeut i närheten. Även Fascia Behandling sätter igång lymfan eftersom vi jobbar med vibrationer och på så sätt återställer en hälsosam vätskebalans i din kropp. Om du blivit tillskriven vätskedrivande medicin, är ett tips att fråga läkaren om bästa sättet att få igång vätskans flöde. Vätskan ska inte bara bort ur kroppen, den har ju ansvaret att föra med sig slagg för en hälsosammare kropp. Kanske är det precis den medicinen som du behöver, men jag vill poängtera hur viktigt det är att också själv förstå varför. Fascia är din resurs, när den har ett bra flöde!

4. Få igång vätskan först – blodgenomströmning sedan

För en sekund så kan vi tänka på vätskan som finns i hinnan runtomkring musklerna i stället för blodgenomströmning i musklerna. Vi behöver träna för att få igång blodflödet, ja det stämmer. Men om du har en pågående inflammation med vätskestagnation i kroppen och kanske känner dig tung i benen så behöver kroppen få igång flödet i bindväven först. Mängder av kunder som kommer till oss förklarar att träningen som de blivit tillsagda att genomföra istället förvärrar deras situation. Bli inte nedslagen av det. Lyssna på din egen kropp och börja med små rörelser som bara får igång vätskeflödet. Inget annat. Förklaringen är enkel: Med träning så sker en cellförnyelse, med cellförnyelse så blir det slagg, då måste vätskeflödet fungera så att slaggen kommer bort, annars blir kroppen sur och du har hamnat i en dålig spiral. Vätskeflödet ska fungera så att du ska kunna träna.

5. Hitta din egen lodlinje – använd hela fotsulan

Lär känna din egen kropp och dess förhållande till gravitation. Hur mycket energi slösar du bort genom att sätta ned hälen först när du är ute och promenerar? Även här handlar det om mjukhet i din kropp. Och framför allt bättre kännedom om vart din kropp lägger sina resurser! Om du har en obalans någonstans i kroppen så kanske du har fått rådet att använda skoinlägg? Men vill dina fötter och din kropp egentligen köra med stödhjul hela livet? Din kropp kommer ju inte att kunna skicka upp exakt information om hur marken är. Kortsiktigt så hjälper det din hälsena om den upplevs kort, men i längden får den ingen hjälp. Där behöver istället vaden frigöra sin bindväv och dela med sig. Fascian i dina vader har en viktig funktion, att kunna pumpa vätska upp genom benen. Läs mer här.

Det här kan vi göra för att frigöra dina resurser

Det som Lina och jag fokuserar på under en behandling är att din kropp ska få tillbaka sin balans. Att lodlinjen uppifrån och ner ska jobba i samklang med gravitationen. När bäckenbotten kan vila i sin position så börjar också Diafragma och andning att fungera bättre då organen inte längre behöver jobba i motvind med onödiga dragningar och spänningar.

Vi ger kroppen möjlighet att fungera på bästa sätt, med smidighet, rörelse och balans. Om du vill boka en behandling eller så hittar du länken här.