Blog

Bindväv behöver vätska

Stram Bindväv. Om du känner dig stel i kroppen så är bindväven för tight.

Känslan av att ha en stel kropp kommer sig oftast av att Bindväven, även kallad Fascian inte räcker till då den inte har tillräckligt med vätska i sig. Därför kan den inte heller ge musklerna frihet. När Bindväven klibbar ihop så kan du uppleva att kostymen inte räcker till, eller att du blir stel och orörlig. En känsla av stram Bindväv.

 

Stram Bindväv

Orsaken till att den är för torr kan vara att musklerna har tränat för intensivt och under för lång tid. Bindväven har inte hunnit med att försörja med vätska.

Orsaken kan också vara motsatsen; för lite rörelse eller en snedställning som kroppen har hanterat på sitt bästa vis. Mer om snedställning och kroppens hanterande av balans kan du läsa om här

 

Hårdträning stramar åt bindväven

Ju mer du tränar, desto mera vätska behövs för att bindväven ska hinna med i musklernas utveckling och att räcka till när de växer. Växer de för fort så klibbar hinnorna ihop och kan inte utföra sitt jobb med att forsla bort den slagg som blir efter ett hårt träningspass, då cellerna faktiskt behöver förnyas. Därför krävs rörlighet i samband med muskelträning så att bindväven får rätt balans. Det är viktigt med stretch såklart, men när hela kroppen får rörlighet och det inte bara är en separat muskel som ska stretchas så blir vätsketillflödet mycket bättre.

 

Bindväven behöver vätska

Dans och studs hjälper kroppen att få igång vätskeflödet. För att bindväven inte ska uppleva stramhet och stelhet så behöver kroppen frihet i sina rörelser. Bindväven behöver vara aktiv. Fascia- och Bindvävsbehandling hjälper också kroppen att få igång sitt vätskeflöde. Ett annat alternativ är Fascia i Rörelse, en personlig träning som Bindvävskliniken tillhandahåller. Där muskler, skelett och bindväv jobbar samstämmigt. Läs mer om det här

 

Fascia i Rörelse är en träningsform som hjälper dig att frigöra spänningar och se var någonstans just din kropp behöver frihet för att hitta en optimal kroppsbalans. En balans där både skelett, bindväv och muskler samverkar i både stående och i rörelse. Det vi på Bindvävskliniken kallar Gravitationsbalans. Vi jobbar med egen kroppskännedom, känner var just din mittlinje är. Vad har just din kropp för utmaning varje dag relaterat till gravitationen. Var kan du hjälpa till att frigöra de spänningar som gör det enklare att stå, gå och springa.

 

För lite rörelse gör också att Bindväven klibbar ihop

Om bindväven inte får rörelse så klibbar den gärna ihop. Även det ger en stram Bindväv. Då skapas stagnationer, där vätska finns, men den kommer liksom inte igång. Vilket skapar en perfekt miljö för inflammation.

 

Om din träning gör ont och bara gör det värre

En vanlig situation som kunderna förklarar efter en tids sjukdom är att de har blivit ordinerade att träna och promenera, men de upplever bara att det blir värre.

Om du efter att ha tränat bara känner att det går bakåt, du blir stelare och stelare och värken blir värre och värre. Då är det som viktigast att få igång vätskeflödet till bindväven först! Därefter kan du fortsätta med muskelträning för att få igång blodflödet. Blodflödet är jätteviktigt, men en förutsättning för att det ska fungera är också välmående bindväv.

 

 

 

 

 

Leave a Comment: