Bindväven har betydelse vad gäller foglossning

Undvik foglossning, det är görbart. Ibland blir jag förundrad över hur svåra problem kan undvikas relativt enkelt. Det kan handla om foglossning under en graviditet och vilken betydelse det har om du har en balanserad bäckenbotten innan kroppen börjar förbereda sig för förlossning.

Det är inte så svårt som vi tror! Och kan dessutom innebära att vi slipper många år av besvär. Det räcker att med behandling av bindväven balansera din höft i tid. Helst innan höften upplever någon belastning och innan den inleder sin förberedelse att öppna sig. På det viset kan du undvika smärta innan och under förlossning, samt slippa många år av komplikationer efteråt.

Från hanterbar obalans till smärtande foglossning

Innan graviditeten så hanterar kroppen en liten obalans i höften ganska bra. Vi kanske känner av en spänning, tränar lite och efteråt så känns det bättre. Men om obalansen finns kvar under en graviditet så bygger du sakta men säkert upp för en smärtande foglossning. För att göra en enkel metafor så kan du tänka dig lutande tornet i Pisa. I grunden så märktes inte obalansen, men ju högre upp desto större blev lutningen. Om du innan graviditeten har en liten obalans i höftpartiet så kan kroppen hantera den ganska bra utan belastning. Men sedan när höften börjar förbereda sig för att kunna öppna 1-2 cm inför förlossningen, samt när tyngden och påfrestningarna ökar så börjar smärtan komma. Foglossning inleds. Vill du undvika det här skeendet så är du välkommen att boka en tid på Bindvävskliniken här.

Undvik foglossning, förbered kroppen för en graviditet med bästa förutsättningar.
Kroppen gör vad den kan, på den här bilden ser det ut som att högerbenet (i bilden det längst till vänster) tagit större ansvar under längre tid. Vänsterbenet har fått hänga med efter bästa förmåga och underhållit obalansen. När förberedelser och öppning sätter igång är det inte konstigt att smärta infinner sig.
Lycka att få balansera en gravid kvinnas höft

En dag så dök det upp en ung tjej på kliniken, gravid i fjärde månaden. Hon hade en höft i obalans utan att uppleva någon direkt smärta. Smärtan kom ibland men försvann ganska lätt eftersom hon tränar på gym regelbundet. Jag vill trycka lite på att träning hjälper för att lindra symtomen, men ger ingen hållbar balans. Efter att ha balanserat just hennes höft den här dagen så var jag den lyckligaste av oss två! Eftersom hon antagligen inte hört andra kvinnors berättelser om smärtsamma foglossningar, förlossningar eller många år av smärtfyllda komplikationer. Det har jag! Och den här lilla justeringen av att balansera en gravid kvinnas höft innebär mer än vad vi kan föreställa oss.

Undvik foglossning, balansera höften

Uppmaning till alla som jobbar med graviditeter, och förberedelser inför denna. Det är att informera om möjligheten att balansera höften så tidigt som möjligt. Undvik foglossning helt enkelt. Vill poängtera att bindväven måste vara med i matchen när balansering sker, annars återgår kroppen till obalans och därmed smärtan för att tala om att allt inte står rätt till. Enbart fysisk träning hjälper inte heller för en hållbar och balanserad höft. Det är viktigt att ta hänsyn till musklernas relation till varandra och hur de dagligdags tävlar om starkast vinner, denna relation understöds i många fall av vanlig träning. Det blir ingen balans i kroppen om inte alla tre faktorer är i harmoni, det vill säga skelett, bindväv och muskler.

Foglossning är inte normalt!

Undvik foglossning och skapa istället harmoni i höften. En balanserad bäckenbotten ska med lätthet kunna bära ett liv, det är inte normalt med foglossning. Och med bindvävens ansvar och hanterande av hur skelettdelarna kan vara i harmoni och balans med varandra så går foglossningen att undvikas. Attityden att foglossning är okej eller att det är normalt och en del av graviditeten, det är en ”sanning” som enligt mig gått ur tiden!

När du är nyfiken på bindvävens ansvar, kapacitet och ser möjligheterna med Bindväv så öppnas många dörrar. Det går att få kroppen på rätt kurs igen, men för att nå dit så behöver vi förstå hur kroppen agerar och varför den gör det ena eller andra draget.

Klart är i alla fall att foglossning inte är normalt, med bästa balans i kroppen så kan vi bära liv på bästa sätt!